Amsterdam (NL), Hamburg (DE), Arlesheim (CH) | Gepubliceerd op: 1 september 2016
Natuurcosmetica-producent @Weleda heeft zijn nieuwe internationale online-omgeving op basis van #HippoCMS gepresenteerd http://pr.co/p/002w8d
De wereldwijd bekende producent van natuurcosmetica Weleda heeft zijn nieuwe internationale online-omgeving gepresenteerd. Het Zwitserse bedrijf dat al ruim 90 jaar bestaat en in meer dan 50 landen actief is, stond daarbij voor de uitdaging om een veelvoud aan verschillende webpagina’s op één lijn te krijgen zonder daarbij de zeer uiteenlopende lokale marktomstandigheden uit het oog te verliezen. Het project werd uitgevoerd in samenwerking met de Hamburgse implementatiepartner Satzmedia op basis van Hippo CMS.

“Doordat de meeste van onze dochtervestigingen eigen weboplossingen geimplementeerd hadden, werden er binnen onze groep wel 30 verschillende CMS-systemen gebruikt”, zegt Daniel Kugler, International Digital Marketing Manager bij Weleda. “Bovendien was de look & feel van de websites zeer inconsistent.” Hoofddoel bij de start van het project was dan ook om land- en kanaaloverstijgend een eenduidige uitstraling te creëren. Daarnaast wilde Weleda haar klanten in de toekomst van gepersonaliseerde content kunnen voorzien. “Onze doelgroepen zijn zeer divers”, zegt Kugler: “Personalisering was daarom voor ons een belangrijk argument bij de keuze voor een nieuw content management systeem. Dit was dan ook een van de redenen waarom wij voor Hippo CMS hebben gekozen.”

Verschillende markten vragen om een verschillende aanpak. Terwijl in Duitsland vrijwel iedereen uit de relevante doelgroep Weleda kent, is het merk in de VS nog nagenoeg onbekend. De eisen aan een website lopen daardoor nogal uiteen. Ook de distributie van de producten verschilt per regio: terwijl Weleda-producten in Duitsland op vrijwel iedere straathoek verkrijgbaar zijn, kun je ze in Rusland alleen in Moskau en St. Petersburg kopen. Aan de andere kant biedt Weleda juist op de Duitse markt geen eigen online-verkoop aan, terwijl e-commerce in de VS en Groot-Brittannië op dit moment al een substantieel gedeelte van de verkoop uitmaakt. “En dan zijn er nog de juridische verschillen”, zegt Kugler. “Voor farmaceutische producten - de tweede pilaar onder ons bedrijf - is er in sommige gevallen sprake van zeer strenge, maar vooral lokaal zeer verschillende wettelijke richtlijnen.”

De oplossing voor dit vraagstuk luidde: nationale website-launches op basis van een internationaal framework. Op die manier profiteert Weleda van synergieën en kan het een internationale strategie volgen, terwijl er toch kan worden ingespeeld op de bijzonderheden van de lokale markten. Doordat content in Hippo CMS modulair wordt aangelegd, kunnen pagina’s flexibel uit de beschikbare modules worden samengesteld. Op die manier is Weleda in staat om iedere afzonderlijke landenwebsite individueel in te richten. Zo werd er voor de Franse Weleda-website een Webshop-oplossing op basis van Konakart geimplementeerd, die later ook in andere landen gebruikt zal worden. In Duitsland daarentegen worden websitebezoekers via een e-commerce-connector naar webshops van derden gelinkt wanneer ze een Weleda-product willen kopen.

Weleda-seminar op de dmexco in Keulen

Op donderdag 15 september 2016 (11:00-11:45 uur) zullen Daniel Kugler (Weleda) en Filip Groß (Satzmedia) tijdens een seminar op de digital marketing vakbeurs dmexco in Keulen uitvoerig verslag doen van dit project.

Personalisering was voor ons een belangrijk argument bij de keuze voor een nieuw content management systeem. Dit was dan ook een van de redenen waarom wij voor Hippo CMS hebben gekozen.

— Daniel Kugler, International Digital Marketing Manager, Weleda