Mountain View, Californië en Amsterdam | Gepubliceerd op: 26 oktober 2016
Amsterdamse software-ontwikkelaar Hippo wordt onderdeel van Amerikaans techbedrijf BloomReach uit Silicon Valley http://pr.co/p/002yvq
BloomReach, een snelgroeiend personalisatieplatform voor e-commerce uit Silicon Valley, heeft vandaag de strategische acquisitie van het Amsterdamse softwarebedrijf Hippo aangekondigd. De overname is een belangrijke stap voor beide bedrijven, die samen het eerste open source digital experience platform willen bouwen dat gebaseerd is op kunstmatige intelligentie. Het nieuw ontstane bedrijf heeft een uitstekende uitgangspositie om de grote online spelers wereldwijd te bedienen.

Door Hippo’s digital experience technologie te integreren in de machine-learning-techniek van BloomReach ontstaat er een uniek platform. Met behulp van data en intelligente algoritmes kunnen bedrijven uit elke branche wereldwijd digital experiences creëren, personaliseren en analyseren.

“Hippo heeft vanuit een duidelijke visie op de toekomst van Web Content Management een zeer geavanceerd digital experience platform ontwikkeld”, zegt Raj de Datta, CEO en co-founder van BloomReach. “Door hun uitgebreide kennis op het gebied van content en hun flexibele software-architectuur te combineren met de slimme algoritmes die BloomReach toepast in de e-commerce, zijn we in staat om een geïntegreerde oplossing te bieden die de digital experience van ieder merk kan versterken. Bedrijven zijn nog altijd maanden of zelfs jaren kwijt met de implementatie van hun CMS. Bovendien kost het ze vaak nog eens miljoenen extra om daar analytics, targeting en datamanagement-oplossingen in te integreren. Een volledig achterhaald model.”

In de visie van BloomReach hebben bedrijven voor hun online-activiteiten straks nog maar drie platformen nodig: een back-end of commerce-platform, een experience-platform voor de personalisatie en een marketing-platform voor campagnes. Met de acquisitie van Hippo voorziet BloomReach bedrijven straks van het experience-platform. Data en algoritmes herkennen daarin de intenties van de bezoeker, waardoor die een zo relevant mogelijke ervaring krijgt aangeboden. Het platform krijgt bovendien een open architectuur, waardoor het makkelijk te koppelen is aan andere platformen, waaronder die van de de huidige technologiepartners van zowel BloomReach als Hippo.

“Door samen te gaan met BloomReach combineren we de meest geavanceerde machine-learning-technieken met Hippo’s state-of-the-art content performance en delivery platform”, zegt Jeroen Verberg, co-founder en CEO van Hippo. “Of het nu gaat om meer productaankopen, meer content engagement of het bieden van oplossingen voor de problemen van bezoekers - ons geïntegreerde platform zal voor ieder bedrijf resultaat opleveren. Het zal autonoom handelen, zelflerend zijn en gebruikers nuttige inzichten geven op basis waarvan ze hun experience verder kunnen verbeteren.”

Sinds de oprichting in 2009 heeft BloomReach een significante omzet- en marktgroei in de e-commerce doorgemaakt. Het bedrijf mag inmiddels meer dan 150 van de grootste Noord-Amerikaanse en Britse e-commerce-spelers tot haar klanten rekenen, waaronder Neiman Marcus, Staples, Nordstrom en Homebase.

Ook Hippo heeft in de afgelopen jaren enorme groei doorgemaakt en telt momenteel meer dan 170 klanten in 13 landen. Onlangs werd Hippo nog tot visionair benoemd in het toonaangevende Gartner Magic Quadrant voor Web Content Management. Hippo heeft zich bewezen als enterprise-class CMS en mag grote bedrijven en instellingen zoals de Rijksoverheid, NS, Deutsche Telekom en FC Bayern München tot haar klanten rekenen. Hippo’s sterke aanwezigheid in de Europese markt levert in combinatie met de sterke positie van BloomReach in de VS een ideale geografische uitgangsbasis voor verdere gezamenlijke expansie op wereldwijde schaal.

“De wereld van marketing en klantacquisitie ontwikkelt zich razendsnel. Machine-learning en data-driven, gepersonaliseerde experiences zijn daarbij sterk in opmars. De combinatie van de search- en personalisatie-technologie van BloomReach met Hippo’s content management-techniek stelt bedrijven in alle sectoren in staat om de meest vooruitstrevende digitale klantbelevingen te creëren”, zegt Ajay Agarwal, managing director van Bain Capital Ventures. “Wij zijn bijzonder enthousiast over de acquisitie en de kansen die dit biedt voor de toekomst van de marketingtechnologie.”

BloomReach en Hippo samen zullen personalisatie met behulp van data-analyse en gegevens vanuit het hele web naar een niveau brengen waarbij content, taal, context en gedrag gedurende de gehele customer lifecycle begrepen wordt. Marketingstrategieën gebaseerd op handmatig geschreven regels zullen hiermee tot het verleden gaan behoren.

Volgens Forrester Research hebben klant-analytics en web content management momenteel de hoogste investeringsprioriteit bij de toonaangevende bedrijven op het gebied van digital experience management. Voor het managen en optimaliseren van digital experiences was tot nu toe vaak een hele reeks van software-oplossingen uit een gefragmenteerd vendor-landschap noodzakelijk. De e-commerce-sector is een van de voorlopers als het gaat om de adoptie van personalisatie- en optimalisatietechnieken. BloomReach is hierin technologieleider.

Hippo zal ook in de toekomst vanuit Amsterdam opereren, als een onafhankelijk bedrijfsonderdeel van BloomReach dat alle klant-, marketing- en sales-activiteiten ondersteunt. Het samengevoegde bedrijf zal de bestaande applicaties blijven ondersteunen en in alle R&D-locaties in Mountain View, Dallas, Bangalore, Amsterdam en Boston sterk investeren in content en commerce-oplossingen.

Hippo’s CEO Jeroen Verberg zal toetreden tot de Board of Directors van BloomReach en fungeren als General Manager van de Hippo business unit. Ook de andere twee co-founders en de overige leden van het Hippo managementteam blijven binnen het bedrijf werkzaam. Verdere details van de overname worden niet bekendgemaakt.

Over BloomReach
BloomReach is een technologiebedrijf dat zich bezighoudt met machine-learning en big-data. Met behulp van de data van meer dan 75 miljoen unieke bezoekers per maand en de applicaties die gebouwd zijn op hun personalisatie-platform, maakt het bedrijf digital experiences relevanter. De kerntechnologie van BloomReach - hun Web Relevance Engine (WRE) - begrijpt content en gebruikers op basis van algoritmes en combineert deze kennis met vraag- en intentie-gegevens vanuit het hele web. De commerce-producten van BloomReach passen content aan om die relevant en persoonlijk te maken voor individuele gebruikers. BloomReach Compass zorgt ervoor dat producten beter presteren en dat aanbevelingen de omzet verhogen.

Het portfolio van BloomReach omvat klanten als Neiman Marcus, Sears Outlet, Staples en Williams-Sonoma. Het bedrijf werd in 2009 opgericht en heeft naast het hoofdkantoor in Mountain View (Californië) vestigingen in New York, Londen en Bangalore (India). Achter BloomReach staan de investeringsmaatschappijen Bain Capital Ventures, Battery Ventures, NEA, Salesforce Ventures en Lightspeed Ventures.

Over Hippo
Hippo wil de digitale ervaring voor iedere bezoeker persoonlijker maken. Met de ontwikkeling van 's werelds meest geavanceerde content performance platform zetten wij een nieuwe standaard op het gebied van CMS. Zo helpen we bedrijven hun bezoekers - bekend of onbekend - te begrijpen en ze relevante content te leveren in iedere context en op ieder apparaat. Samen met een wereldwijd netwerk van gecertificeerde partners bedient Hippo een snel groeiend aantal grote bedrijven en instellingen wereldwijd, waaronder FC Bayern München, Bell Aliant, Couchbase, de Rijksoverheid, Randstad, Veikkaus, the University of Maryland, Edeka, 1&1 Internet, Bugaboo en Weleda.

Door Hippo's uitgebreide kennis op het gebied van content en hun flexibele software-architectuur te combineren met de slimme algoritmes die BloomReach toepast in de e-commerce, zijn we in staat om een geïntegreerde oplossing te bieden die de digital experience van ieder merk kan versterken.

— Raj de Datta, CEO BloomReach

— Jeroen Verberg, CEO Hippo